Запитання - відповіді щодо інклюзивного навчання

Що таке інклюзивне навчання?

Інклюзивне навчання – це підхід до освіти, де всі учні, незалежно від їхніх фізичних, розумових, соціальних, мовних чи емоційних особливостей, навчаються разом у закладах загальної середньої освіти. Основною ідеєю інклюзії є створення такого освітнього середовища, в якому кожна дитина буде почуватися підтриманою, прийнятою та матиме рівні можливості для розвитку.

В Законі України “Про освіту” визначено поняття особи з особливими освітніми потребами. Це «особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту».

Інклюзивне навчання не стосується лише дітей з інвалідністю . воно охоплює всіх, хто може потребувати додаткової уваги: внутрішньо переміщених осіб, дітей-біженців, дітей, які потребують додаткового та тимчасового захисту, дітей з іншою мовою навчання, тих, хто має труднощі в навчанні.

Кожна школа за своєю філософією повинна бути інклюзивною. Це означає готовність у будь-який час прийняти кожну дитину, прагнучи створити максимально сприятливе середовище для розвитку її потенціалу.

Коли ми говоримо про створення інклюзивного освітнього середовища, ми не маємо на увазі суто відкриття інклюзивних класів або забезпечення архітектурної доступності.

Це і підвищення компетентності педагогічних працівників та руйнування суспільних стереотипів щодо освіти таких дітей.

Коли школа вчиться працювати з різними дітьми, вона стає більш гнучкою, сучасною та ефективною для всіх.

Чи не знижується якісь навчання в інклюзивному класі?

За належної підтримки інклюзія не лише не знижує, а іноді й підвищує загальний рівень досягнень у класі. Головне – правильно організована система, підготовлені педагоги і підтримка з боку школи та батьків.

Інклюзивні класи часто передбачають диференційований підхід до навчання, що може бути корисним для всіх учнів, не лише для тих, хто має особливі освітні потреби. В таких класах працює вчитель та асистент вчителя в тандемі, що дозволяє краще підтримувати усіх учнів.

Учителі здобувають нові знання та навички: з диференціації навчання, психології, командної роботи. Збільшується рівень гнучкості, креативності та здатності адаптуватися до різних потреб учнів.

Інклюзивне середовище сприяє розвитку співпраці, взаємопідтримки, взаєморозуміння серед учнів, вчителів та батьків.

Окрім того, покращується архітектурна доступність школи. А це – пандуси, ліфти, написи шрифтом Брайля тощо – потрібно не тільки для дитини, а й для батьків, гостей школи, вчителів та адміністрації.

Скільки дітей може бути в інклюзивному класі?

Відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів та більше:

- 24 учнів, які здобувають початкову освіту;

- 30 учнів, які здобувають базову чи профільну середню освіту.

Згідно з Порядком організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти: «за наявності в закладі освіти кількох класів із здобувачами освіти одного року навчання учні розподіляються пропорційно між такими класами з урахуванням рівнів підтримки, а саме:

- не більше одного учня, який потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;

- не більше двох учнів, які потребують третього рівня підтримки;

- не більше трьох учнів, які потребують другого рівня підтримки.

У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) гранична кількість учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах не застосовується.»

Скільки вчителів працює в інклюзивному класі?

В інклюзивному класі, як правило, працює два основних педагогічних працівники: учитель, який веде уроки для усіх учнів класу та асистент учителя – допомагає організовувати освітній процес для дитини з ООП, співпрацює з учителем, підтримує дитину під час навчання.

Які обов’язки має асистент вчителя?

Асистент вчителя – це педагогічний працівник, який допомагає вчителю організовувати та реалізовувати освітній процес, де навчаються діти з особливими освітніми потребам. Його основна мета – забезпечити індивідуалізований підхід до кожного учня, сприяючи їхньому особистісному та соціальному розвитку.

Основними обов’язками асистента вчителя є:

- підтримка учнів з ООП;

- співпраця з учителем;

- психоемоційна підтримка;

- організаційна допомога;

- комунікація з батьками та фахівцями.

Асистент вчителя не проводить уроки самостійно, не оцінює учнів та не приймає педагогічних рішень без узгодження з учителем. Його діяльність спрямована на підтримку та доповнення роботи вчителя, забезпечуючи ефективне навчання та розвиток усіх учнів класу.

Як платиться заробітна платня асистенту вчителя, якщо дитина з особливими освітніми потребами хворіє?

Заробітна плата асистента вчителя зберігається у повному обсязі, навіть якщо дитина з ООП, з якою він працює, тимчасово не відвідує школу через хворобу. Асистент учителя є штатною одиницею школи, а не просто «супроводжуючою особою» конкретної дитини.

Заробітна платня асистента вчителя виплачується з освітньої субвенції, оскільки він є педагогічним працівником.

Яким чином відбувається підготовка вчителів, які працюють в інклюзивних класах?

Підготовка вчителів до роботи в інклюзивних класах здійснюється через формальну освіту, підвищення кваліфікації та неформальне навчання. Вона спрямована на формування у педагогів компетентностей, необхідних для ефективного навчання та підтримки всіх учнів, зокрема тих, хто має особливі освітні потреби.

Одними з основних способів підготовки вчителів до роботи в інклюзивних класах є:

- підвищення кваліфікації (курси на базі ВАБО, сертифіковані онлайн-курси);

- спеціалізовані тренінги та семінари;

- самоосвіта;

- участь у проєктах та міжнародних програмах.

Що це за ресурсні центри і чим вони займаються?

Інклюзивно-ресурсний центр є установою, що утворюється з метою забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної), шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.

Одними з основних завдань інклюзивно-ресурсного центру є:

- проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб;

- надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи;

- консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку;

- надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами: дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти; дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу;

- визначення потреби в асистенті учня та/або супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі);

- визначення категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами в закладі освіти;

- надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких осіб та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання.

Що потрібно, щоб у школі відкрили інклюзивний клас?

Для відкриття інклюзивного класу один з батьків (інший законний представник) учня звертається до керівника закладу освіти із заявою та висновком про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, що надається інклюзивно-ресурсним центром. Керівник закладу погоджує відкриття інклюзивного класу із засновником та організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого інклюзивно-ресурсним центром.

Проте, якщо це школа, яка ще не має досвіду інклюзивного навчання, ми радимо прийти в школу заздалегідь – ще до оголошення набору в перший клас. Це потрібно для того, щоб адміністрація та вчителі знали, що наступного навчального року їй потрібно буде прийняти учня з особливими освітніми потребами та встигли підготуватись, аби зробити навчання вашої дитини в школі комфортним.

Якщо батьки не хочуть, щоб дитина навчалася в школі?

Діти з особливими освітніми потребами можуть здобувати освіту в школі різними способами – відповідно до їхніх індивідуальних потреб, можливостей і висновку інклюзивно-ресурсного центру. Законодавство України гарантує їм рівний доступ до якісної освіти.

Основні форми навчання:

- педагогічний патронаж – це спосіб організації освітнього процесу педагогічними працівниками, що передбачає забезпечення ними засвоєння освітньої програми здобувачем освіти, який за психофізичним станом або з інших причин, визначених законодавством, зокрема з метою забезпечення доступності здобуття освіти, потребує такої форми.

- сімейна (домашня) форма здобуття освіти – це спосіб організації освітнього процесу дітей самостійно їхніми батьками для здобуття освіти. Відповідальність за здобуття освіти дітьми на рівні не нижче стандартів освіти несуть батьки.

Кожна дитина з ООП має право обирати найзручнішу та найефективнішу форму навчання разом з батьками та за підтримки фахівців.


Вгору